Prijstransparantie in de opslagmarkt (interview met Daniel Aydin)

Je bent op zoek naar een opslagruimte voor je spullen, oriënteert je online en wil natuurlijk graag weten hoeveel dat je kost. Je komt diverse aanbieders van opslagruimtes tegen en ziet bij de ene aanbieder wel een prijs vermeld staan, en bij de andere niet. Irritant. Dit maakt het vergelijken tussen verschillende aanbieders lastig. Je kiest voor de laagste prijs die je online ziet staan. Maar was dat wel de meest voordelige keuze voor jouw situatie?

appels-en-peren-vergelijken
Hoe voorkom je dat je appels met peren vergelijkt?

Een situatie die vele van ons waarschijnlijk een keer hebben meegemaakt. Als mensen vinden we het prettig om bij de aankoop van een product of dienst een indicatie te krijgen van de kosten. Die kosten zijn alleen niet altijd in te zien. ‘Maar hoe zit dat nou in jullie branche?’ Dit is een vraag die klanten ons bij Spacewinner regelmatig stellen. De ene aanbieder vermeldt wel prijzen op de website, de andere niet. In een interview met operationeel manager van Spacewinner Daniel Aydin vragen we hem over prijstransparantie in de opslagmarkt, een markt die soms alles behalve transparant lijkt te zijn.

Klanten merken dus in hun online zoektocht naar opslagruimte dat sommige aanbieders wel prijzen vermelden, terwijl andere dat niet doen. Kun je toelichten waarom dit een irritatiepunt voor klanten kan zijn?

“Zeker. Uit een onderzoek, dat wij in samenwerking met Panelwizard hebben uitgevoerd, is gebleken dat mensen prijzen een essentiële factor vinden bij het maken van een keuze voor een product of dienst. Zo vond 94 procent van de mensen het storend als prijzen niet werden getoond, en maar liefst 64 procent gaf de voorkeur aan een ‘vanaf prijs’ te zien in plaats van helemaal geen prijs. Dit laat dus zien hoeveel waarde mensen hechten aan transparantie als het gaat om de kosten van een product of dienst. Ze vinden het vervelend wanneer bedrijven helemaal geen prijzen vermelden. In de opslagmarkt bemoeilijkt het bijvoorbeeld het vergelijken van verschillende aanbieders.

Ook bij Spacewinner vermelden we beperkte prijsinformatie op onze website. We begrijpen dat dit frustrerend is voor potentiële klanten die op zoek zijn naar prijzen van opslagruimtes, maar we doen dit echter wel met een reden. Het heeft te maken met de handelspraktijken in de markt.”

Kun jij ons daar wat meer over vertellen?

“De prijs van een opslagruimte hangt af van verschillende factoren, zoals de grootte van de ruimte, de huurperiode, de locatie en het gebouw. Aangezien deze factoren sterk kunnen variëren van klant tot klant, is het lastig om vaste prijzen te hanteren. Bij Spacewinner staan we voor dezelfde uitdaging. Elke klant heeft zijn unieke situatie en behoeften. Dit maakt het lastig om one-size-fits-all prijzen te presenteren. Wat we wel doen is richtprijzen geven, en dat werkt vaak prima. Mensen hebben zo wel een idee hoeveel de opslag ongeveer gaat kosten. De exacte prijs wordt dan duidelijk tijdens hun bezoek aan de vestiging zelf, waarin we ingaan op hun specifieke situatie en behoeften.

Misschien nog wel belangrijker is dat het gebrek aan regelgeving op dit gebied wordt versterkt door het feit dat mensen vaak van nature goed van vertrouwen zijn. Misschien wel te goed soms. Dit maakt het voor sommige aanbieders verleidelijk om bewust minder transparant te zijn over prijzen en mogelijke extra kosten. Je kunt best stellen dat het moraliteitsbesef soms ver te zoeken is. Dit is voor ons als aanbieder best frustrerend. Het komt in de praktijk voor dat mensen denken twee even grote ruimtes van bijvoorbeeld 15 kubieke meter met elkaar te vergelijken. In eerste instantie denken ze dat ze bij een andere aanbieder 10 euro per maand voordeliger uit zijn. Echter, in werkelijkheid blijkt de ruimte bij de andere aanbieder geen 15 maar 11 kubieke meter te zijn. Dit soort situaties benadrukt de noodzaak van eerlijke en duidelijke prijsinformatie. Als mensen dit in de gaten hebben, dan trekken ze eigenlijk altijd de conclusie dat ze bij ons de beste deal gaan maken. Op het gebied van prijstransparantie streven wij er bij Spacewinner naar een balans te vinden tussen flexibiliteit en duidelijkheid, zodat onze klanten een weloverwogen keuze kunnen maken.”

Het komt dus ook voor dat aanbieders wel prijzen vermelden, maar dat er nog extra kosten bij komen kijken. Waar moeten mensen op letten bij het vergelijken van opslagaanbiedingen online?

“Dat is inderdaad ook een belangrijk punt. Soms lijkt een prijs aanvankelijk redelijk te zijn, maar komen er later ook nog inschrijfkosten, verplichte verzekeringen of andere verborgen kosten bij. Het is daarom essentieel om altijd de daadwerkelijke grootte van de opslagruimte te achterhalen. Ook is het verstandig om zelf te informeren naar eventuele extra kosten, zoals het gebruik van hulpmiddelen, transportmaterialen, de beveiliging van de ruimte, maar ook of een opslagruimte al dan niet verwarmd is. Het hoeft er geen 20 graden te zijn, maar ijskoud in de winter is ook geen aanrader voor bijvoorbeeld boeken of apparatuur. Tot slot is de reputatie van het bedrijf, beoordelingen van andere klanten en de algehele kwaliteit van de service ook belangrijk om mee te nemen. Een weloverwogen keuze maken vraagt om een breder perspectief dan alleen de (online gecommuniceerde) prijs.”

Bij Spacewinner staat de deur altijd open voor een vrijblijvende rondleiding. Vragen of hulp nodig? Je kunt Daniel bereiken via 06-14317475 of daniel@spacewinner.nl.